Във връзка с инициативно писмо от председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева, Св. Синод на БПЦ реши Културно-просветният му отдел да съдейства за организирането и провеждането на обучителен семинар на тема: „Изграждането, осъзнаването и запазването на християнските ценности сред децата и учениците“.
По повод на тази инициатива на 24 март в град Пловдив се проведе семинарно обучение за формиране и опазване на християнските ценности при децата и учениците, което бе организирано съвместно с Културно-просветния отдел при Пловдивската света митрополия.
С благословението на Негово Високопреосвещенство Пловдивския митрополит Николай участие в този форум взеха Знеполският епископ Арсений - викарий на Пловдивския митрополит, и Недка Чолакова от КПО при Пловдивската митрополия.
На духовната среща присъстваха председателите на синдикалните организации от пловдивските училища, учители, както и организаторите от учителския колектив на Националното училищеще за музикално и танцово изкуство „Добрин Петков”.
Приветствия към участниците поднесе Петранка Калоферова- председател на Общинския координационен съвет и регионален координатор на Съюза на българските учители за Пловдив.
Викарният епископ Арсений изнесе доклад, в който доказа и защити ролята на семейството, училището и Църквата като исконни и традиционни институции в България, изграждащи здравата духовна основа на младото поколение.
Църквата, която ръководи човека в религиозния му опит от раждането до смъртта, е институцията с потенциал да подкрепя и семейството, и училището ,и обществото в дейностите за религиозното възпитание на децата и юношите.
Анкета, проведена с родители, показва, че 88% имат някакви познания за религията, като 75% са ги получили от възрастните в семейството, 38,6% – от посещение в храма и 86,3% – от литературата. 94% от родителите са убедени, че по-пълното познание за религията, която изповядват, ще предпази тях и децата им от заплахата на сектите, бушуващата агресия и разпада на моралните ценности. От изследваните родители 60% отговарят, че разговарят с децата си на религиозни теми. На въпроса дали смятат, че е необходимо изучаването на религия в училище, 88% отговарят утвърдително. Според 89% религиозното просвещение на децата трябва да се осъществява от училището и църквата .В своя доклад Знеполският епископ Арсений се обърна към пловдивските учители с думите: „Ще изразя общото ни убеждение, като кажа, че днес за българските деца, за бъдещето на България, вие българските учители сте най-важният градивен елемент. Вие сте тези, на които е отредена мисията да насочат децата на България по пътя на знанието. Да привлекат вниманието на детските умове към издревните и вечни ценности. Вие сте тези, които трябва да положат основите на разбиранията за морал и вяра на бъдещите строители на българската държава.
Това, което вие вършите не е просто работа. То е подвиг. Абсолютен подвиг е да възпитаваш морал, да проповядваш морал, да преподаваш практическото изражение на морал в един дълбоко неморален свят. Подвиг е да се бориш за духовната просвета на всяка неукрепнала детска душа. Подвиг е да заставаш с тялото си пред заливащите ни отвсякъде пошлост, релативизъм, индивидуализъм и отчуждение, за да запазиш децата от тях. Подвиг е да им говориш за ценности, морал, доброта, вяра, любов, в среда, която прави всичко възможно да поругае, хули и отрече Бога и Неговите последователи. Подвиг е да понасяш неприемането, отрицанието, понякога присмеха и въпреки това да продължаваш да вярваш, че това което правиш има смисъл и да продължаваш да го правиш. Свидетели сме на грозни, нечовешки, брутални и антихристиянски прояви на агресия, разврат и разложение на морала у подрастващите и на пълна дискриминация, и подронване авторитета на българския учител в българското родно училище. Живеем във време на анархия, безверие, пълно незачитане на която и да е власти, институция, на който и да е човек, било то учител или свещеник, полицай или лекар. Изправени сме пред сериозни проблеми, проблеми- разчовечващи човека, проблеми- обезличаващи човека, проблеми- превръщащи човека в безсловесно създание -в скот.
Скъпи учители,
Изграждането, осъзнаването и запазването на християнските ценности сред децата и учениците започва още в семейната среда, в домашното възпитание и след това в училището.
Взаимоотношенията в семейството играят изключително важна роля в живота на детето. Те са пръв образец на междуличностни отношения. И тъкмо заради това детето пренася в други житейски ситуации начина на общуване, който е възприело от своите родители в семейна среда.
Как детето ще общува по-късно с другите хора, със своя бъдещ съпруг или съпруга това до голяма степен зависи от семейството, в което расте. Мнозина психолози са стигнали до извода, че характерните особености на семейните взаимоотношения се вкореняват в поведението на детето и създават модел за неговите по-нататъшни отношения с околните.
Вътрешносемейните отношения отразяват духа на семейството. И точно този дух е главната сила, която влияе върху формирането на детето като личност. Така, в процеса на многобройни изследвания беше отбелязана пряката връзка между нормалното психическо и нравствено развитие на детето и спокойната доброжелателна атмосфера в семейството, внимателното, ласкаво, уважително отношение към детето от страна на родителите му, разбира се, съчетано с разумна строгост. Известно е, че колкото по-малко топлота, обич и грижа получава детето, толкова по-бавно то се оформя като личност. Недостатъчното внимание и недостатъчно честото общуване между родители и деца дори предизвикват у детето сензорен глад, недоразвитост на висши чувства (като отговорност, себеотрицание, саможертва, съчувствие към другите), а също така инфантилност на личността.
Ще говорим за един въпрос, който срещаме всеки ден и който често усилено обсъждаме, виждайки погрешния път, по който много млади тръгват. Ако потърсим началото на този път, в повечето случаи ще го открием пак ще кажа в семейството. Нашата цел е да видим какво възпитание трябва да дадем на децата според преданието на светата Църквата, която е родоначалница на просветата и образованието /това няма нужда да го разясняваме, защото не се съмнявам всички вие добре знаете/. Етимологически думата „възпитание” означава „водене” и ако сме хора със съвест, тогава въпросът е – къде искаме да заведем нашите деца? Какви искаме да станат?”
На вниманието на присъстващите бе представен репортажният филм на Пловдивската православна телевизия за работата на Културно-просветния отдел на Пловдивската митрополия с децата от цялата богоспасяема епархия.