Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия

Неделна проповед

6. НЕДЕЛЯ СЛЕД ПАСХА - НА СЛЕПИЯ

 Евангелско четиво (Йоан 9:1-38)
 ДА ПРОГЛЕДНЕШ ДУХОВНО

 А той рече: вярвам, Господи! И Му се поклони. (Йоан 9:38)
 Христос воскресе!



      В днешното Евангелско четиво се разказва как Христос извършил над един момък две чудеса: едно голямо и едно още по-голямо. Голямото чудо се състояло в това, че Господ отворил телесните очи на момъка и той от невиждащ станал виждащ. По-голямото чудо – това било отварянето на духовните му очи, вследствие на което той повярвал в Христа като в Син Божий.    Значи да не вярваш в Христа, е духовна слепота. Свети апостол Павел пише: “На невярващите... богът на тоя век е заслепил умовете, за да ги не озари светлината на благовестието за славата на Христа, Който е образ на невидимия Бог” (2 Кор. 4:4).    Духовно слепи са и всички, които имат неправилна, неистинска вяра в Бога, в Христа – и това са иноверните (друговерците). Духовна слепота са суеверията в най-разнообразните им видове и форми, като астрология, хороскопи, зодии, прераждане, карма, съногадателство, късмет, орис, съдба, биоенергии, извънземни, предопределение...    По повод на суеверията свети Йоан Златоуст има едно блестящо изказване, което гласи: “Говорят за някакъв кръговрат и повтаряне на събитията, но това не е истина, както и гледането по звездите и други подобни предсказания не са нищо друго, освен лъжа, от която произлизат само неудачи и безумство. Доброто незнание е по-полезно от лошото знание. При последното трябва да се освободиш от предразсъдъка си, за да дойдеш едва след това до истината. Земята, на която няма нищо, е по-добра от тая, на която има тръни. Затова да не бързаме да узнаем всичко. Мнозина са останали непоправими само поради това, че в простотата си са приели лошо учение.”    Духовно слепи са лишените от християнски добродетели, които апостол Петър подрежда така: старание, вяра, знание, въздържание, търпение, любов (2 Петър 1:5-7). Апостолът добавя: “Ако тия добродетели ги има у вас и се умножават, те не ще ви оставят празни, нито безплодни в познаването Господа нашего Иисуса Христа. А у когото ги няма, той е сляп, късоглед и забравил, че се е очистил от прежните си грехове“(2 Петър 1:8-9).    За никой трезв православен християнин не е тайна, че светът около нас представлява една безчислена по брой армия от духовни слепци. И както когато се съберат на едно място много физически слепци, се блъскат и нараняват един друг, падат на земята и се тъпчат, така е и при духовно слепите. Оттук става ясно защо хората днес са толкова скръбни и нещастни; защо има толкова много кръвопролития и войни, суши, наводнения и земетресения; защо времето на антихриста вече идва... И сред тази армия от слепци крачи Христос – Светлината на света, но колцина искат да бъдат излекувани от Него? Колцина съзнават, че са духовно слепи? И Господ пак казва: “Ако не бях дошъл и не бях им говорил, грях не щяха да имат; а сега нямат извинение за греха си... Но това стана, за да се сбъдне словото, писано в Закона им, че Ме намразиха без вина” (Йоан 15:22, 25).    Има и една друга група духовни слепци, мислещи себе си за зрящи, а по-болни и от най-болните. Това са християнските фарисеи. Те имат кръщение, ходят на църква, изповядват се и се причастяват, четат духовни книги и дори познават нелошо тво¬енията на светите отци. И въпреки това, тежко перде замъглява духовния им взор, защото привързаността им към света е по-голяма, отколкото към Христа; трапезата от месо и разни питиета – по-сладка от Господнята Трапеза на Причастието; зрелищата по домашния идол – телевизора, по-предпочитани от образа на Разпнатия Иисус... На такива християни Христос е нужен само в този живот, те са Го поставили един вид за уредник на всичките им световни дела, от които зависи материалното им благополучие, и преди всичко здравето им, телесното им здраве... На такива Христос с болка казва: “Не знаете какво искате... (Марк 10:38) Кой Ме е поставил да ви съдя или деля (Лука 12:14). Трудете се не за храна тленна, а за храна, която пребъдва до живот вечен и която ще ви даде Син Човечески” (Йоан 6:27).          Братя и сестри,      Твърде възможно е духовно перде да замъглява и нашия сърдечен взор и ние да не можем да видим идващия Христос. Да отстраним това духовно перде със скалпела на покаянието! За нас, последните християни в този последен век – твърди игумен Никон (Воробьов), виден съвременен подвижник, - е оставено покаянието. Вярата ни е слаба, дела нямаме, скърби не можем да търпим... Остава да се каем и пак да се каем”. Свети Исидор Пелусиотски обаче предупреждава: “Човече! Внимавай да не би желанието ти да се покаеш да дойде едва тогава, когато настъпи часът на отчаянието. Някой човек попитал един подвижник: „Приема ли Бог покаянието?" Подвижникът го попитал: ,Aко твоята дреха се скъса, ще я захвърлиш ли?" Човекът отвърнал: „Не, ще я закърня и нося още." Ако ти така щадиш своята дреха – му отговорил старецът, – няма ли толкова повече Бог да пощади Своето създание?” Осъзнаването на своето съгрешение и самоукорението са първите стъпки на покаянието. Така постъпил блудният син и се спасил.    Покаянието ще отвори духовните ни очи и ние ще видим как Христос пристъпва към нас и ни говори: “Още малко и светът няма вече да Ме вижда; а вие ще Ме виждате, защото Аз живея, и вие ще живеете (Йоан 14:19). Амин.”

   Източник : Сборник неделни проповеди по евангелските четива, Православно издателство "Витезда"